2018. április 1., vasárnap

A Szovjet / Orosz emberes űrprogram története XIII.

A DOSz-5 / Szaljut-6 születése


Egy "teljes" Almaz űrállomás, bal szélen egy TKSz űrhajó, középen az OPSz űrállomás,
a jobb szélen egy (az űrállomással együtt felvitt) VA visszatérő kabin – bemutatva, hogy mindkét végén lehet dokkolni az űrállomáshoz

Az első generációs szovjet űrállomások ugyebár valójában két eltérő vonalat követtek: az eredeti katonai Almaz / OPSz űrállomások két végükön egy-egy dokkolóponttal bírtak, így egyszerre két űrhajó tudott csatlakozni hozzá. Az Almaz vázára épülő, de a Szojuz elemeivel felszerelt "civil" DOSz űrállomások esetén az egyik végén lévő dokkolóportot lezárták, és oda szereltek egy Szojuz műszaki modult, amely a pályamódosító manőverek végrehajtását tette lehetővé. Noha eredetileg az Almaz program egy "saját" űrhajót, a TKSz-t használt volna (róla már itt volt szó), de forráshiány miatt nagyon lassan készült csak. Márpedig a TKSz azért lett volna fontos, mivel ellátmányt vihet, és saját hajtóműveivel a hozzá dokkolt OPSz űrállomás pályáját is meg lehetett emelni. A pályaemelő manőverek pedig kulcsfontosságúak – a Szaljut űrállomások viszonylag alacsony pályán, mintegy 200-260 km között keringtek, ahol már elég jelentős a légellenállás, annyira legalábbis, hogy naponta akár 50 métert is veszítsen a magasságából. Ha 200 km alá ér, akkor pedig már olyan mértékben lassul (és egyben magasságot veszít), hogy pár nap alatt belép a sűrűbb légrétegekbe, és elég a légkörben. Hogy ezt elkerüljék, időről időre egy pályaemelő manővert kellett végrehajtani. Ez határozta meg tehát az első Szaljut űrállomások élettartamát: mennyi hajtóanyaguk van a pályaemelő manőverek végrehajtására, és mivel utánpótlást nem kaphattak, csak a saját tartályaikban lévő mennyiségre támaszkodhattak.



A Szaljut-5 űrállomás keringési ideje (függőleges vektor) az idő függvényében (vízszintes vektor),
leegyszerűsítve azt mutatja, mennyivel változott a pályamagasság, és hányszor emelték a pályát (a függőleges "ugrások" a diagramon)

Még 1973-ban, a Szojuz és civil DOSz űrállomásokat építő CKBEM tervezőirodában merült fel, hogy egy átalakított Szojuz űrhajó vihetne fel további ellátmányt, ám az irodát akkor vezető Vaszilij Misin dörgedelmesen osztotta ki a tervvel előhozakodó mérnökcsapatot, mondván nekik a holdraszállás és az utána következő holdbázis problémájával kell foglalkozniuk, az űrállomások ellátásával foglalkozzon csak a konkurens Vlagyimir Cselomej CKBM irodája. Érdekes ez a gondolatmenet amúgy, hiszen Misin és Cselomej ki nem állhatták egymást, de Misint ezek szerint jobban érdekelte, hogy minden erőforrást a holdprogramra fordítsa, minthogy egy újabb ponton kigolyózza ős-ellenfelét. Csakhogy 1973 végére a tervekről tudomást szerzett (költői kérdés: vajon hogy?) Szergej Afanaszjev, a civil űrprogramot is felügyelő Általános Gépipari Minisztérium minisztere – és utasította a CKBEM-et, hogy kezdjék meg a teherszállító Szojuz variáns építését. Ezzel együtt döntés született, hogy a második generációs DOSz űrállomások (a DOSz-5-től kezdődően) ismét két dokkolóporttal kell bírjanak a két végükön, hogy egyszerre két űrhajó (két személyzettel rendelkező, vagy egy személy- és egy teherszállító) csatlakozhasson hozzá.

 
Egy Szaljut-6, két Szojuz űrhajó felállás rajzon – ez valósult meg.

A hosszabb idejű világűrben tartózkodást eddig alapvetően a Szojuz űrben való tárolási időkorlátja határozta meg – ez eredetileg 60 nap volt, majd a személyzet nélküli Szojuz-20 úttal sikeresen három hónapra tolták ki. Ám úgy vélték, hogy ennél hosszabb ideig a világűrben tárolni az űrhajót kockázatos lehet, de már ez is elég, hogy visszahódítsák a világűrben való tartózkodás rekordját (amit 1974-ben a Skylab-3 legénysége állított be 84 nappal). Viszont ha van két dokkolási pont az űrállomáson, akkor lehetséges, hogy lecseréljék az űrhajót. Ezt úgy kell elképzelni, hogy az A jelű Szojuzzal felmegy a tartós űrbéli tartózkodásra induló személyzet, majd még 90 napon belül érkezik egy második, rövid látogatásra érkező személyzet a B jelű Szojuzzal. Utóbbi személyzet pár nap után átköltözik az A jelű Szojuzba, és visszatér a Földre, míg az első személyzet a B jelű űrhajóval tér majd vissza, akár 180 nappal a világűrbe indulásuk után. Az űrhajócserék között teherszállító űrhajók érkeznek ellátmánnyal és hajtóanyaggal, így az űrállomás élettartama évekre kitolható lesz, és akár folyamatosan is lehet személyzet rajtuk. Hovatovább a periodikus Szojuz-cserével igen hosszú ideig kitolható lehet a személyzet űrállomáson tartózkodása, ez pedig jelentős tapasztalatokhoz juttathatja a szovjet űrprogramot.

 
Kissé elnagyolt ábra, de kívülről ábrázolja a Szaljut-6 + két Szojuz felállást, és jól kivehető például az űrállomás hajtóműveinek elhelyezése

Hogy az állomás hátsó része felszabaduljon a második dokkolási pont számára, a Szojuz műszaki modult száműzték, és az űrállomás hátsó részére egy "gyűrű" került a hajtóanyag-tartályokkal és két manőverező hajtóművel, amelyek egyenként 3 kN tolóerőt adtak le. A hajtóanyagtartályok elhelyezése miatt a hátsó dokkoló lett az ellátópont is – a teherszállító űrhajó csak ehhez a ponthoz csatlakozva tudott hajtóanyagot áttöltetni az űrállomás tartályaiba. Az űrállomás energiaellátásért a Szaljut-4-nél is már bevetett három nagy méretű (összesen 60 négyzetméteres) napelemtáblák feleltek, és mivel a Szaljut-6 esetében több űrsétát is terveztek végrehajtani, egyfelől az elülső dokkolórészt meghosszabbították, és egy zsilipajtót helyeztek el rajta, vagyis ez a rész lezárható volt az űrsétára, továbbá az űrállomás külső borításán kapaszkodókat helyeztek el, amelyekhez az űrhajós rögzítőkábelét is rögzíteni lehetett. Az űrsétákhoz az új Orlan-D űrruhát tervezték használni, ez félmerev űrruha volt, ahol a testet egy merev rész veszi körbe, a végtagoknál viszont "puha" elemek biztosítják a mozgékonyságot. Az Orlan-D volt az első olyan űrruha, amelyet többszöri, különböző űrhajósok általi újrafelhasználásra terveztek, élettartama két év volt.

A Szaljut-6 elsődlegesen orvosi / emberi kísérlet volt, a minél hosszabb űrbéli tartózkodás emberi szervezetre gyakorolt hatását akarták vizsgálni. Rengeteg orvosi eszköz és testedző berendezés állt rendelkezésre, az űrhajósok egészségi állapotának vizsgálatára és testedzésüket biztosítandó. E mellé persze rengeteg más tudományos kísérletre is sor került. Az űrállomás "hasán" a BSzT-1M másfél méteres ultraibolya / infravörös űrtávcső foglalt helyet, a külső burkolaton rögzítésre került egy időre a KRT-10 10 méter átmérőjű rádióteleszkóp, beépítésre került a Szojuz-22 fedélzetén is használt MKF-6 multi-spektrális földkutató kamera, a KT-140 nagy felbontású topográfiai kamera, a Jelena gammasugárzás-vizsgáló űrteleszkóp, az Szplav (~ Ötvözet) súlytalanságbéli kísérleti fémkohó és az Oázis növénynövesztő egység. Más szóval volt bőven teendője az űrhajósoknak a fedélzeten.


Az első generációs Progressz teherűrhajó felépítése

A kiszolgáló teherhajókra röviden még érdemes kitérni. Alapvetően fogtak egy Szojuz 7K-T űrhajót, és a visszatérő kapszula helyére egy durva kidolgozású tárolómodul került – itt lettek elhelyezve az irányító rendszerek illetve az űrállomás számára szállított hajtóanyag tartályai, amelyekben összesen 975 kg hajtóanyagot vihet magával, illetve itt voltak az átfejtéshez szükséges pumpák is. A műszaki modulon semmiféle változtatást nem hajtottak végre, az orbitális modul pedig egy túlnyomásos raktárrá lett alakítva, amelyben élelmiszert, vizet, oxigént és egyéb ellátmányt lehetett elhelyezni (a hajtóanyaggal együtt maximum 2315 kg lehetett az ellátmány tömege). A keresztségben Progressz (kb. Haladás) nevet kapó ellátó-űrhajót ugyanolyan Szojuz hordozórakéta vitte a világűrbe, mint az embert szállító Szojuz űrhajókat. Az elején még az SzASz mentőtorony is a rakéta orrára került (hivatalosan azért, hogy a már letesztelt aerodinamikai kialakítás ne változzon), ám a stabilizáló rács-vezérsíkok már nem szerelték fel rá, és mivel sem ejtőernyő, sem visszatérő kapszula nem volt, így megmenteni sem lett volna érdemes a Progresszt.

 
Az Interkozmosz keretében kiképzésre érkezettekről készült kép, érdekesség, hogy Magyari Bélát nem látni rajta, Farkas Bertalan mögött talán Buczkó Imre, a végső válogatáson kiesett űrhajós-jelölt állhat

Korábban már szóba került az Interkozmosz program, amit újra elő kell hozni, ugyanis a Szaljut-6 elemi része lesz ennek. Még 1967-ben a szovjet űrprogram megkezdte a tudományos együttműködést a baráti országokkal, illetve először még csak a Varsói Szerződés tagjaival, tehát a közeli kapcsolatban álló nemzetek kaptak lehetőséget arra, hogy a szovjet infrastruktúrát kihasználva részt vegyenek a kutatásokban. Az első fecske egy szuborbitális kutatószonda volt, amelyet egy katonai R-5 ballisztikus rakéta orrán juttattak 468 km magasságba, a Vertyikal-1 magyar kapcsolattal is bír: az 1970 novemberében indított kapszulában magyar tudósok által épített mikrometeorit-csapda is helyet kapott. Később több tudományos programban is létrejött nemzetközi együttműködés, ezeket külön Interkozmosz jelzéssel látták el (a mikrometeorit-csapda például az 1972-es Interkozmosz-6 esetében is szerepet kapott), de ilyen volt a korábban már említett Szojuz-22 úton felvitt MKF-6 kamera is. A Szaljut-6 esetében tervezett Szojuz űrhajócsere pedig rendkívüli lehetőséget nyújtott: a mindössze pár naposra tervezett "látogató személyzet" egyik tagja az Interkozmoszon belül egy baráti ország űrhajósa lehet.

A szovjet űrprogram szempontjából nem volt nagy áldozat, hiszen túl sok feladatot amúgy sem lehetett adni ezeknek az utaknak, ugyanakkor hatalmas propaganda értékkel bírt az, hogy az Egyesült Államok és a Szovjetunió után más nemzetek tagjai is megjárhatják a világűrt, ráadásul egy (pardon, általában két) szovjet űrhajón, egy szovjet űrállomást meglátogatva. A sorrend persze kényes volt, és a szovjetek eredetileg először az Interkozmosz programban addig legaktívabb országok lettek volna az elsők (Csehszlovákia, Kelet-Németország majd Lengyelország), majd pedig a cirill ábécé alapján következtek volna az újonc országok. Ezt a lengyelek megvétózták, hiszen ekkor a sorrend az első háromnál Csehszlovákia – Kelet-Németország – Lengyelország lett volna, márpedig hogy a lengyelek a kelet-németek után jöjjenek, az súlyosan sértette az önérzetüket. Rövid egyeztetés után így Lengyelország lépett a második helyre. A sorrend kiválasztása persze valójában inkább politikai okokra volt visszavezethető, Csehszlovákia például messze nem a legaktívabb ország volt, ám az 1968-as Csehszlovák felkelés és szabadságharc 10 éves évfordulója miatt kellett valami, ami a két ország barátságát "megolajozná" - erre pedig az Interkozmosz nagyszerű lehetőség volt...

A Szaljut-6 tehát egy nagy lépés volt előre az űrállomások fejlődéstörténetében, az új korszak első lépéseként pedig 1977. szeptember 26-án, egy Proton-K orrán indult a világűrbe....

A Szaljut-6 első vendégei....

A Szojuz-25 elemelkedik az indítóállásról

Az űrállomás első személyzete a Szojuz-25-tel világűrbe induló Vlagyimir Vasziljevics Kovaljonok és Valerij Viktorovics Rjumin, akik 1977. október 9-én startoltak, ők lennének az első hosszú távú lakók a Szaljut-6-on. Egy nappal később sikeresen meg is közelítették, majd az Igla dokkolórendszer segítségével az elülső dokkolási ponthoz szándékoztak csatlakozni. Noha a Szojuz dokkolórúdja sikeresen becsatlakozott az űrállomás dokkolójának fészkébe, nem sikerült a dokkolókarmok zárása, vagyis az un. kemény dokkolás (hard dock). A sikeres dokkolást visszajelző lámpa felgyulladásának elmaradása miatt Kovaljonokék egymás után négyszer próbáltak kicsit eltávolodva és újra, immár kézi irányítással megközelítve újra megkísérelni, ám mindegyik sikertelen volt. Az űrhajósok jelezték a problémát a földi irányításnak, akik nekiálltak a kapott információkat feldolgozva valami megoldást találni, végül utasítást adtak arra, hogy egy ötödik kísérletet tegyenek.


Festmény a Szojuz-25 / Szaljut-6 dokkolási kísérletről, az űrhajó dokkolórúdja és az űrállomás dokkolófészke jól látható

A személyzet kissé eltávolodva az űrállomástól újra nekiveselkedik, de hiába, továbbra se villan fel a sikeres kapcsolódást nyugtázó visszajelző lámpa. A földi irányítás utasítást ad, hogy hagyjanak fel a próbálkozással – sem elegendő hajtóanyag nem maradt, sem az akkumulátorokban tárolt energia nem teszi lehetővé további próbálkozást, így megszakítják az űrrepülést, és Kovaljonok és Rjumin visszatér a Földre, leszállásuk eseménytelen szerencsére. A Földön viszont komoly fejtörés kezdődik, hogy mi is történhetett, a dokkolórendszerrel foglalkozó mérnökök szerint Kovaljonok hibázott a kézi irányításnál, az űrhajósok viszont állítják, hogy mindent a nagy könyv szerint hajtottak végre.

 
Kovaljonok és Rjumin

Az eset után hoztak egy szabályt, hogy a Szojuz fedélzetén legalább egy veterán (a világűrt már megjárt) űrhajós legyen, a másik űrhajós lehet újonc. Ezt a döntést azzal indokolták, hogy Kovaljonok és Rjumin is újonc volt, ráadásul Kovaljonok az utólagos vizsgálat szerint hajlamos volt érzelmi kitörésekre, és ez is szerepet játszhatott abban, hogy a második sikertelen kísérlet után egyre többet hibázhatott. A döntés első áldozata a tartalék személyzet lett: eredetileg Jurij Viktorovics Romanyenko és Alekszandr Szergejevics Ivancsenkov ölébe hullott volna a lehetőség, hogy az űrállomás első tartós lakói legyenek, de egyikük sem járt még a világűrben korábban, így Ivancsenkovot lecserélték Georgij Grecskóra, aki a Szojuz-17 / Szaljut-4 küldetést tudhatta a háta mögött. Érdekesség, hogy a veterán státusz nem jelentett automatikusan parancsnoki posztot: ez esetben is hiába Grecsko volt a tapasztaltabb, Romanyenko lett a parancsnok. A másik döntés viszont arra vonatkozott, hogy a következő személyzet a hátsó dokkolási ponthoz csatlakozik majd, és egy űrsétával ellenőrzik, hogy az elülső dokkoló megsérült-e esetleg a sikertelen kísérletek közben.

 
Jurij Romanyenko és Georgij Grecsko, a Szaljut-6 első tartós személyzete kiképzés közben

A személyzet, az űrhajó és egyáltalán, a kialakult helyzetre való felkészülés rohamtempóban zajlott, és figyelembe véve mindent igen rövid idő alatt összehoztak mindent: 1977. december 11-én Romenyenko és Grecsko elindult a Szojuz-26-tal az űrállomáshoz. A start, az egy nappal későbbi űrrandevú és a dokkolás teljesen simán lezajlott, és a két űrhajós beköltözött új otthonukba. Miután minden szükséges előkészület megvolt, december 19-én mindkét űrhajós beöltözött Orlan-D űrruhájukba, hogy megvizsgálják az elülső dokkoló pontot.

 
Grecsko beöltözve az űrséta előtt

Ez volt az első szovjet űrséta 1969 óta, a nem egészen másfél óra alatt először eljutottak az űrállomás elülső részéhez, ám a szemmel való megvizsgálás is arra jutott, hogy semmi baja nincs és nem is volt a passzív dokkolórendszernek, vagyis ha volt is műszaki probléma, az a Szojuz-25 fedélzetén lehetett csak. Mikor viszont már visszatértek a zsilipbe, Romenyenko még körbe akart nézni, és ahogy Grecsko félreállt, meglökte véletlenül – a parancsnok pedig kisodródott a világűrbe, miközben rögzítőkábele nem volt sehova rákapcsolva. Grecsko szerencsére gyorsan kapcsolt, és még időben elkapta a kábel végét, majd visszahúzta társát az űrállomásra.

 
Grecsko a Szaljut-6-on pózol a súlytalanságban

Miközben a folyamatos orvosi vizsgálatokat végezték, viszonylag kevés egyéb feladatot kaptak, néhány alkalommal Föld-megfigyelést hajtottak végre (fotók készítése), illetve egy új navigációs rendszer tesztjét hajtották végre, de 1978. január 3-án már a személyzet kérte, hogy kapjanak több feladatot, mivel unatkoznak. Igazából a földi irányítás is komoly döntések előtt állt, és logisztikázni kellett a két dokkolóhellyel. Január közepére tervezték a Progressz teherűrhajó első útját, ám annak pont oda kellett volna kapcsolódnia, amit most a Szojuz-26 foglalt el. Túl kockázatosnak tartották, hogy a személyzet maga beszálljon az űrhajóba, lekapcsolódjon és átmanőverezzen vele az űrállomás másik végébe, így inkább úgy döntöttek, hogy előre hozzák az űrhajócserét, mégpedig a helyzetre való tekintettel egy tisztán szovjet személyzettel. A Szojuz-27 fedélzetén tehát Oleg Grigorjevics Makarov és Vlagyimir Alekszandrovics Dzsanyibekov indult a világűrbe, előbbi már tapasztalt űrhajós, utóbbi villamosmérnök, akire az űrállomás elektromos rendszerének átellenőrzése vár.

 
Dzsanyibekov és Makarov, a Szojuz-27 / 26 személyzete

A Szojuz-27 1978. január 10-én emelkedett el az indítóállásról, és egy nappal később sikeresen randevúzott a Szaljut-6-tal. A dokkolás végső fázisában az Igla automatikus dokkolórendszer egy kis mértékben eltért a párhuzamostól, de 7 méterre az űrállomástól a személyzet kézi irányításra kapcsolt, és sikeresen rácsatlakozott az elülső dokkra. A Szaljut-6 első tartós személyzete ez idő alatt visszahúzódott a Szojuz-26-ba, hogy ha bármi probléma lépne fel, azonnal lekapcsolódhassanak és visszatérhessenek a Földre. A sikeres dokkolás után gyorsan az űrállomás elülső részébe haladtak, de azzal, hogy idejekorán kinyitották a zsilipajtót, meglepték Makarovékat – a felcsapódó ajtó a két látogatót hátrarepítette. A látogatók élelmet, könyveket, leveleket hoztak, az Interkozmosz keretében egy francia biológiai kísérlet tartályát, illetve Dzsanyibekov elvégezte az űrállomás átellenőrzését. A sok mosoly mögött volt némi titok is: Grecsko édesapja űrrepülése alatt elhunyt, ám az űrprogram vezetői úgy döntöttek, hogy ezt csak az űrhajós visszatérése után közlik vele (Grecsko egyébként később ezt jó döntésnek nevezte).

 
A Szojuz-6 első tartós személyzete és első "látogató" személyzete az űrállomáson

Az űrhajósok által végrehajtott egyik furcsa kísérlet neve "rezonancia" volt. Azt megfigyelendő, hogyan reagál a két űrhajóból és egy űrállomás blokkból álló komplexum a vibrációkra, a négy űrhajós lendületből oda-vissza "ugrálást" hajtott végre. A kísérlet semmi rendkívüli problémát nem fedett fel, ám ez a kísérlet a későbbi szovjet / orosz űrállomásoknál is bevett gyakorlat lett. Makarov és Dzsanyibekov összesen öt napot töltött a Szaljut-6 fedélzetén, melynek a végén átköltöztek a Szojuz-27-ből a Szojuz-26-ba. Itt egy újabb (ekkor még) újdonság következett: a Szojuz űrhajókban a személyzet széke egyénekre volt szabva, itt nem csak arról van szó, hogy kényelmes és testhezálló legyen, hanem arról is, hogy egyben ballasztként is szolgált, hogy a súlyelosztás tökéletes legyen. Az űrhajósok tehát fogták a széküket, és átszerelték egy egyik űrhajóból a másikba a költözéskor – és ez innentől általános eljárás lett a látogató személyzet számára. Miután mindennel végeztek, elköszöntek Romenyenkótól és Grecskótól, bezárták a zsilipajtókat, majd leválasztották a Szojuz-26-ot, és visszatértek vele a Földre.


A Szaljut-6-ról és egy Szojuz bedokkolásról készült festmény

Ezzel felszabadult a hátsó dokk, és indíthatták az első teherűrhajó, amelyre 1978. január 21-én került sor, egy nappal később automatikusan dokkolt az űrállomáshoz, és a személyzet nekiállt kipakolni az ellátmányt, aztán pedig a felgyülemlett hulladékot belepakolni (ami a légkörben el fog égni). Február másodikán végrehajtották az első hajtóanyag-átfejtést is, amely közben periodikusan ellenőrizték a vezetékeket és szelepeket, hátha valahol szivárgás lépne fel, de minden problémamentesen zajlott le. Február 5-én nitrogénnel átöblítették a csőhálózatot, nehogy véletlenül a hajtóanyag maradványai a szétkapcsolódáskor esetleg a zsilipajtó külső részére kerülhessen. A Progressz-1 egy nappal később lecsatlakozott, és aztán távirányítással a légkörbe vezették, hogy megsemmisüljön.

 
A Progressz-1 kipakolása: a rugalmas cső a létfenntartó rendszerből tiszta levegőt pumpál a saját légtisztító és forgató rendszer nélküli modulba, megakadályozva a szén-dioxid esetleges felgyűlését

Eközben az Interkozmosz teljes sebességre kapcsolt, különféle baráti országok űrhajós-jelöltjei kezdték meg a kiképzésüket Csillagvárosban, illetve közös tudományos kísérletekről egyeztettek. A listán az első a Szojuz-28 fedélzetén a világűrbe induló csehszlovák Vlagyimir Remek lett, aki Alekszej Gubarev mellett kapott helyet. Nem ismert okokból három nappal elcsúszott az indítás, így végül március 2-án startoltak el, hogy egy nappal később a Szaljut-6-hoz dokkolhassanak. Remek lett az első nem szovjet és nem amerikai ember, aki a világűrben járt, és Csehszlovákia a harmadik nemzet, aki űrhajóssal büszkélkedhetett.

 
Gubarev és Remek, az első Interkozmosz űrhajóspáros

A politikai és propaganda vitán felül elsődleges volt az űrrepülésben, ám azért tudományos kísérletekre is sort kerítettek, ezek közé tartozott algák súlytalanságban történő növekedésének megfigyelése, valamint a Szplav mini-kohóban (üveg, ólom, ezüst illetve réz-klorid olvadékok vizsgálata) és a Krisztall kristály-növesztő tartályban végrehajtott kísérletek. Több kifejezetten csehszlovák kísérletre is sor került, az Oxymeter nevezetű műszerrel a különféle testrészekben áramló vér oxigéntartalmát figyelték, illetve a csillagok fényének változása légkör felső részén való átszűrődésekor, amit amerikai és szovjet űrhajósok is megfigyeltek, de magyarázat ekkor még nem volt rá.

 
Remek, Gubarev, Grecsko és Romenyenko a Szaljut-6 fedélzetén

A látogatók természetesen ismét hoztak leveleket, újságokat és magazinokat a tartós személyzet részére. Gubarev (aki amúgy a Szojuz-17 fedélzetén együtt repült Grecskóval) egy megfelelő pillanatban tudatta Romenyenkóval, hogy Grecsko édesapja meghalt – de Romenyenko is úgy döntött, hogy ezt a hírt majd csak a visszatérésük után tudhatja meg Grecsko. Remek és Gubarev noha látogató személyzet volt, nem cseréltek űrhajót, az első tartós személyzet hamarosan visszatér a Földre, így nem látták értelmét a procedúrának. Vagyis egy héttel érkezésük után, március 10-én a Gubarevék visszaköltöztek a Szojuz-28-ba, bepakolva az anyagkísérleteknél nyert mintákat, majd leváltak, és egy nappal később Földet értek.

Romenyenko eközben egyre erősebb fogfájásra panaszkodott, ám az űrállomáson nem volt fájdalomcsillapító – a programban részt vevő orvosok nem tudtak jobb javaslatot adni, minthogy próbáljon meleg vízzel öblögetni. A Szojuz-28 távozása után viszont már ők is nekiálltak összekészülődni, a kísérletek eredményeit elhelyezték a Szojuz-27 fedélzetén, ellenőrizték az űrállomás rendszereit, majd egyenként tartalék üzemmódba kapcsolták őket, és március 16-án beöltöztek, bezárták a zsilipajtókat, majd visszatértek a Földre. A Szaljut-6 első tartós személyzete összesen 96 napot és 10 órát töltött el a világűrben – megszerezve az időtartamrekordot a Szovjetunió számára. Arról kevés információt találni, hogy mennyire szenvedték meg a három hónapos űrutazást az űrhajósok – a megjegyzésekből az derül ki, hogy eléggé, cirka egy hónap kellett a teljes felépülésükhöz.

A Szaljut-6 második tartós személyzete

A pozitív tapasztalatok után nem volt vitás, hogy még hosszabb misszióra kell felkészülni. A Szaljut-6 második tartós személyzetének Vlagyimir Vasziljevics Kovaljonok és Alekszandr Szergejevics Ivancsenkov lett megnevezve, az előbbi újra lehetőséget kapott, hiszen eredetileg ő lett volna az első tartós személyzet parancsnoka, ha a Szojuz-25 dokkolása nem lett volna sikertelen. Az utóbbi ugyanannak az útnak a tartalékszemélyzetébe tartozott, de a Szojuz-25 után szétszedték a személyzetet – Romenyenko kapott lehetőséget végül az első személyzetben, Ivacsenykov pedig Kovaljonok mellé kerülve a másodikban.


Kovaljonok és Ivancsenkov egy Szaljut-makettben, kiképzés közben

Most tehát a Szojuz-29-cel 1978. június 16-án induló űrhajósok célja még tovább kitolni a világűrben tartózkodás rekordját, és minél több tapasztalatot gyűjteni az emberi test reakcióiról a súlytalanságban. Csakhogy a Szaljut-6 közben három hónapig személyzet nélkül keringett odafent, és némi aggodalom azért volt, hogy minden rendben lesz-e vele. Miután egy napnyi út után hozzádokkoltak és átszálltak, az állapotokat kielégítőnek tartották, aktiválták a légtisztító rendszereket, és a víztisztító rendszereket, amelyek a levegő páratartalmát vonják ki, és csinálnak belőle újra tiszta vizet. Az űrállomás újraaktiválása és a személyzet akklimatizálódása hozzávetőleg egy hetet vett igénybe, ami után a tudományos munka vette kezdetét. Ennek egyik eleme a Szplav kohó tesztje volt, csakhogy előtte át kellett helyezni a zsilipbe, ugyanis a három napos folyamatos működést terveztek, ez viszont nagyon felhevítené az űrállomás légkörét, de a zsilip-szekcióban a légkör elengedése után ilyen problémával nem kellett foglalkozni.


Pjotr Klimuk és Mirosław Hermaszewski, a Szojuz-30 űrhajósai

A személyzet az első fázisban főleg orvosi és anyagtudományi kísérleteket hajtott végre, majd felkészültek az első látogató személyzet fogadására. Az 1978. június 27-én induló Szojuz-30 utasai Pjotr Iljics Klimuk és Mirosław Hermaszewski, az első lengyel űrhajós. Egy napos út után dokkoltak a Szaljut-6-ra, ahol a második tartós személyzet fogadta őket, és az ekkor már tradicionális kenyér és só, valamint gyümölcslé elfogyasztásával ünnepelték meg érkezésüket. Miután a vendégek körbenéztek az űrállomáson, megkezdték a tudományos munkájukat, amely közé tartozott, hogy az Interkozmosz aktuális űrhajósa az MKF-6M kamerával a saját országáról felvételeket készítsen, amely ez esetben a felhős időjárás miatt nem volt túl sikeres. Egy másik alkalommal a sarki fényről készítettek fotókat, alaposabb elemzés céljából. Hermaszewski kísérleteket folytatott a Szplav és Krisztall felszereléssel higany-kadmium-tellúr (HgCdTe) és ólom-szelén-telúr félvezető ötvözet gyártására súlytalanságban. A HgCdTe igen ígéretes infravörös érzékelők gyártásánál, ám a Földön a három anyag eltérő tulajdonságai miatt alig 15%-os kihozatalt sikerült elérni ekkoriban, a Szaljut-6 fedélzetén viszont 50%-ot ért el a lengyel kísérlet, megmutatva, hogy igenis vannak lehetőségek az űrbéli gyártás terén – noha a 47 grammnyi mennyiség nyilván csak tesztelésre elegendő.


Klimuk, Hermaszewski, Kovaljonok és Ivancsenkov a Szaljut-6 fedélzetén

A tesztek között szerepeltek kérdőívek kitöltése, amelyben az űrhajósok 1-5-ig terjedő skálán kellett értékeljék az alvási periódusokat, az élelmiszerek ízét, a nemzetközi űrhajósokkal való kommunikációt és hasonló kérdéseket. További kísérletek zajlottak le az ízlelés érzékelésére (két elektróda segítségével...), a pihenési idő eltöltése terén (egy négy órás TV felvétel megtekintése után kellett véleményt alkotni arról, hogy mennyire volt szórakoztató a műsor), de végrehajtottak különféle orvosi vizsgálatokat is. A Szojuz-30 személyzete viszont szigorúan be volt korlátozva, és alá volt rendelve a tartós személyzetnek, például amikor a utóbbiaknak pihenőnapjuk volt, Klimuk és Hermaszewski visszaköltözött az űrhajójukba, és csak ott dolgozhattak. A vendégek ez esetben nem hajtottak végre űrhajócserét – ez a következő látogató csoportra várt, így a Szojuz-30 július 5-én levált az űrállomásról, és még aznap sikeresen földet is ért.


Ivacsenkov tükörképe Kovaljonok sisakján

A sikeres földet érés után, július 8-án már indult is a Progressz-2, amely 200 liter vizet, 250 kg élelmiszert, 600 kg hajtóanyagot, pótalkatrészeket, számítógép-elemeket, leveleket és filmet is vitt fel magával. A legénységnek egy hétbe tellett, míg mindent kipakolt, illetve a hulladékot áthordták a teherhajóba, és augusztus elején leválasztották, majd a légkörben elégett. Időközben, július 29-én egy több, mint két órás űrsétát hajtottak végre, a zsilip-szekciót lezárva annak légkörét az űrbe engedték, majd a külső burkolaton elhelyezett mikro-meteor gyűjtő kazettákat begyűjtötték, sugárzásmérőket pedig elhelyezték, majd a földről utasítást kaptak, hogy térjenek vissza – viszont rögtön utána rádiókapcsolat-mentes zónába értek, és Kovaljonok javaslatára további 20 perccel meghosszabbították az űrsétát, hogy az ausztrál partok nagy korallzátonyaiban és Új-Zéland partjainak látványában gyönyörködjenek. A zsilipbe való visszatérés után a Progressz tartályaiban lévő levegővel töltötték fel a zsilipet – ez innentől bevett eljárás lett.

Ivacsenkov kipróbálja társa gitárját a világűrben

Nem sokkal a Progressz-2 leválasztása után, augusztus 8-án indították a Progressz-3-at, amely két nappal később dokkolt az űrállomáshoz. A Progressz-3 hajtóműveivel megemelték a Szaljut-6 keringési pályáját, illetve epret, hagymát, tejet, 450 kg levegőt, 190 liter vizet, újságokat, leveleket és többek között Kovaljonok gitárja is a bendőjében volt. A Progressz-3 mintegy két héttel később, hulladékkal megtöltve levált, majd társaihoz hasonlóan a légkörben megsemmisült.

 
Bikovszkij és Jähn, a Szojuz-31 / 29 személyzete

Unatkozni nem volt idejük, augusztus 28-án dokkolt be Valerij Bikovszkij és a keletnémet Sigmund Jähn a hátsó dokkolópontra a Szojuz-31 űrhajóval. Viszont amikor a zsilipajtók kinyitására került volna sor, az nem engedett. Megpróbálta külön-külön Bikovszkij és Jähn is, sikertelenül, úgy tűnt, hogy dolgavégezetlenül kell távozniuk, igaz, nem ez lenne az első ilyen – igaz utoljára a Szojuz-10 személyzete tapasztalt hasonlót. Némi hezitálás után úgy döntöttek, hogy együttes erővel, lábukat az orbitális modul falának támasztva próbálkoznak – és az ajtó végre feltárult. A vendégek gyümölcsöket, hagymát, fokhagymát és hasonló élelmiszereket hoztak a tartós személyzetnek, majd a kötelező üdvözlő körök után a két személyzet aludni tért.

 
Bikovszkij, Jähn és Kovaljonok a közös fotózáson, előttük különféle kabalafigurák

A következő napon került sor a közös munkára: Jähn a hazája által gyártott MKF-6M kamerával készített fotókat Kelet-Németországról, a Szplav kohóval ez esetben ólom és tellúr ötvözeteket gyártottak, optikai üveg-olvadékokat teszteltek illetve kristálynövesztési kísérleteket folytattak, valamint különféle orvosi (többek között hallás-) vizsgálatokat hajtottak végre. Jähn többek között egy gyerekbabát (Sandmännchen / Homokemberke, egy népszerű gyerekkarakter, amelyet az Andersen mesék alapján gondoltak ki) is magával vitt, afféle kabalaként, ez többször is feltűnt az út fotóin. A látogató személyzet viszont relatíve rövid ideig maradt: szeptember 2-án kicserélték a Szojuz-29 és 31 üléseit és ballasztsúlyait, kipróbálták a Szojuz-29 hajtóműveit, majd elhelyezték a kísérletek eredményeit a kapszulájában és a következő napon Bikovszkij és Jähn elköszönt a tartós személyzettől, beszálltak a Szojuz-29-be, és visszatértek a Földre.

 
A Szojuz-29 fedélzetéről készített képek a Szaljut-6 űrállomásról és a Szojuz-31 űrhajóról

Szeptember 7-én Ivacsenkov és Kovaljonok beszállt a hátsó dokkolóporton ülő Szojuz-31-be, majd visszahúzódtak mintegy 200 méterre az űrállomástól. A földi irányítás egy 180 fokos fordulatot tett a Szaljut-6-tal, így immár az elülső dokkoló nézett az űrhajóval farkasszemet, amely bedokkolt hozzá. Ez a manőver később bevett lett, ha valamiért át kellett dokkolni az egyik oldalról a másikra az űrhajóval. Szeptember 15-én a második zuhanyzásra is sor került a legénység számára, ám e téren kevés az információ. Már a korábbi DOSz állomásokon is megvolt az áttetsző műanyag "falú" zuhanytálca, amelybe belebegve és a falat pedig felhúzva a személyzet légzőmaszkban (hogy a víz ne kerüljön a tüdejükbe) lezuhanyozhatott. Viszonylag kevés szó esik erről a Szaljut-6 és 7 esetében a forrásokban is, csak később, a Mir űrállomáson döntenek inkább úgy, hogy kivágják az egészet a fenébe (mivel a súlytalanságban a víz mozgását nehéz befolyásolni), és inkább nedves és száraz kendőket használnak a tisztálkodáshoz. Ettől függetlenül a Szaljut-6 fedélzetén időről időre sort kerítenek a zuhanyzásra...

 
A Szaljut-6 földi irányítás vezénylőterme

A Progressz-4 október 6-án dokkolt be 1300 kg ellátmányt hozva, többek között hajtóanyagot, sűrített levegőt, ruhákat, magazinokat és élelmiszert. Ivacsenkov felesége egy brandy-vel töltött csokoládés bonbont is küldött férjének, az ajándék viszont extra munkát adott nekik – mikor a dobozt kinyitották, a bonbonok kirepültek belőle, és majdnem két óra volt, amíg a két űrhajós levadászta az összeset. A hajtóanyag-áttöltésre október 13-án került sor, egy héttel később pedig a Progressz hajtóműveivel egy kisebb pályaemelésre került sor. Nem sokkal később a teherhajó lecsatlakozott, immár hulladékkal megtöltve, és elégett a légkörben.

A legénység októbertől kezdve már napi három órán keresztül hajtott végre testedzést, hogy felkészüljenek a visszatérésre. Október 31-én a kísérletek tárolódobozait elhelyezték a Szojuz-31-en, a hajtóműveket letesztelték, majd az űrállomás fedélzetét kitakarították. November 2-án átszálltak az űrhajóra, majd visszatértek a Földre. Kovaljonok és Ivacsenkov állapota valamivel jobb volt, mint az első tartós személyzeté, de öt napra volt szükség, amíg legalább rövid sétákat tudtak tenni, és 25 napra, amíg nagyjából helyreállt az erőnlétük. Összesen 139 napot és 14 órát töltöttek el a világűrben, az általános tapasztalatok pedig igen jók voltak, így zöld utat kapott a harmadik etap is.

Szaljut-6, harmadik felvonás

A második tartós személyzettel kapcsolatos jó előjeleket viszont beárnyékolta egy menet közben kialakult műszaki hiba: az üzemanyagtartályokat túlnyomás alatt nitrogénnel tartották – csakhogy a helyzet most megfordult, a fő üzemanyag-tartályból üzemanyag szivárgott a nitrogéntartályba. Ez a személyzetre önmagában nem jelentett veszélyt, sőt, mivel két hajtóanyag-tartály páros volt, így közvetlenül az űrállomásra sem, ám a hajtóanyag-készlet egy része így nem felhasználható, plusz fennáll a veszély, hogy a csőhálózatot tönkreteszi az üzemanyag. Vagyis az új személyzetre rögtön egy karbantartás vár – a személyzet tagjai amúgy Vlagyimir Afanaszjevics Ljahov és Valerij Viktorovics Rjumin, érdekesség, hogy ismét a parancsnok volt egy "újonc", míg az űrhajós-mérnök a "tapasztalt" (a Szojuz-25-tel már világűrben járt) űrhajós. 1979. február 25-én indultak a Szojuz-32-vel, hogy egy nappal később bedokkoljanak az elülső portra.


Ljahov és Rjumin egy Szojuz-szimulátorban a kiképzés alatt

Ismét egy hetük volt az űrállomás "belakására", de eközben már készülniük kellett a javításokra. Először is lezárták az üzemanyagrendszer meghibásodott részét, és felkészültek a hamarosan érkező teherűrhajó fogadására. A Progressz-5 március 12-én indult, és két nappal később dokkolt be az űrállomás hátsó bejáratához. Bendőjében 1300 kg-nyi felszerelés és ellátmány volt, plusz majdnem egy tonna hajtóanyag. Az új berendezések között voltak akkumulátorok, képcsöves monitor, egy új Krisztall kohó, amely a meghibásodott régit váltotta, illetve egy gamma sugártartományban működő űrteleszkóp. A kipakolás négy napig tartott, majd a hajtóanyag átfejtése előtt először a meghibásodott tartályokkal kellett foglalkozniuk. A hajtóanyagot az űrállomás forgatásával a világűrbe engedték (túlnyomással nem tudták kinyomni, mivel pont a túlnyomást biztosító tartály szelepe hibásodott meg), majd nitrogénnel átfújták a tartályokat, hogy a maradéktól is megszabaduljanak, végül az egészet lezárták.


Ljahov és Rjumin, még mindig a kiképzés alatt készült képen

Március 24-én került sor egy újabb fontos lépcső teljesítésére: az új képcsöves monitor segítségével végre kétirányú videó-konferenciára is lehetőséget biztosítottak. Korábban megoldott volt, hogy az űrhajósok egy kamera előtt lebegve kommunikáljanak a földdel, ám ők csak hang alapú választ kaptak. Az új rendszerrel lehetőség volt arra, hogy láthassák is azt, hogy kivel beszélnek, ami a hosszú idejű küldetések alatt a családdal való kapcsolattartás tárházát jelentősen kibővítette, ez pedig érthetően jótékony hatással lehetett az űrhajósokra. Először a Progressz-5, majd a Szojuz-32 hajtóműveivel hajtottak végre pályaemelést, illetve április 3-án lecsatlakozott a Progressz-5, hogy visszatérve a légkörben elégjen.


Rukavisnyikov és Ivanov kiképzés közben

A Szojuz-33 április 10-én indult a világűrbe a negyedik Interkozmosz-űrhajóssal, a bolgár Georgi Ivanovval (szegényt átkeresztelték, családneve eredetileg Kakalov volt, amire a szovjetek a rossz hangzása miatt inkább Ivanovot javasoltak...), illetve a parancsnok Nyikolaj Nyikolajevics Rukavisnyikovval a fedélzetén. Az út első szakasza eseménytelenül zajlott, egy nap után sikeresen megközelítették 9 km-re a Szaljut-6 űrállomást, ahol aktiválták az Igla automatikus űrrandevú és dokkolórendszert. Mintegy ezer méterre viszont egy 6 másodperces hajtóműműködés felénél egyszer csak erősen megrázkódott az űrhajó (Rukavisnyikovnak a kezelőpanelbe kellett megkapaszkodnia), és leállt a hajtómű. A földi irányítás javaslatára a parancsnok újra aktiválta az Iglát, de a hajtómű beindítása után egyből le is állt. Eközben Valerij Rjumin, aki az űrállomásról figyelte a közeledő Szojuzt, jelentette, hogy a hajtómű beindulásakor a Szojuz-33 műszaki moduljának oldalánál szokatlan fényeket észlelt.


A Szojuz-33 személyzete a világűrben, TV kamera képe az űrhajó fedélzetéről

Versenyfutás kezdődött az idővel, egyfelől az űrhajó és az űrállomás egymáshoz viszonyított sebessége 28 méter per másodperc volt, ha túl sokáig húzzák az időt, nagyon elsodródhatnak. Az első elemzések alapján a fő hajtómű megrongálódhatott, ez okozhatta a szokatlan fényeket, a nyomásmérő szenzorok szerint nem épült fel a megfelelő nyomás az égőtérben, ilyenkor automatikusan leállítja a Szojuz számítógépe a hajtóművet, hogy megóvja az esetleges sérülésektől. Logikusnak tűnt, hogy a tartalék hajtóművel fejezzék be a manővert, ám féltek attól, hogy a tartalék hajtómű is megrongálódhatott esetleg. A Szojuz-33 készletei legfeljebb 5 napra voltak szűkösen elegendőek, mivel az űrállomás elérhető közelségben volt, felmerült, hogy a Szaljut-6 a közelébe manőverez, és a dokkolást a Szojuz-33 a pozicionáló fúvókákkal fejezi be (mint normális helyzetben). Viszont aggodalomra adott okot, mikor tudnának mentőhajót küldeni értük, és hogy a Szaljut-6 adott esetben nem 4 fő hosszabb kiszolgálására volt felkészítve. Végül úgy döntöttek, hogy megpróbálják a tartalék hajtóműveket beindítani, és azzal végrehajtani a fékező manővert. A 188 másodperces működés helyett viszont 213 másodpercig működött a hajtómű, így a tervezettnél meredekebben léptek a légkörbe, és Ivanov és Rukavisnyikov emiatt 10g-s nehézkedést kellett elviseljen, de végül biztonságosan földet értek. Hivatalosan a dokkolás egy bővebben nem részletezett technikai hiba miatt nem jött össze, csak 1986-ban kezdtek el hírek szállingózni arról, hogy valójában eléggé komoly problémák voltak a háttérben.

A "Bolgár Harcos" 1979. április 11-ei száma – címlapon az űrhajósok

Érdekesség, és némi rátekintést ad a média működésére (nem csak a kommunista blokkban amúgy) ebben az időben az, hogy a "Bolgár Harcos" című bulgáriai magazin 1979. április 11-én (amikor a dokkolásra sor került volna) úgy jelent meg, hogy egy előre megírt cikkben ecsetelték azt, ahogy az űrállomáson fogadták a Szojuz-33 személyzetét. A nyomtatás előtt a cikk két verzióját írták meg, egyet a sikeres, egyet a sikertelen küldetésre, miután pedig a Szojuz-33 pályára állt, a főszerkesztő útjára engedte az előbbit. Természetesen mikor megjöttek az első hírek a sikertelen dokkolásról, az újság kikerült példányait azonnal visszavonták és bezúzták...


A KTDU-60 hajtómű-rendszer, ez volt a Szojuz-1-től a Szojuz-40-ig használt megoldás

Eközben erőltetett menetben álltak neki a szovjet mérnökök a baleset vizsgálatának, és sok volt a kérdőjel – a Szojuz hajtóműrendszere változatlan volt 1966 óta, mintegy 8000 alkalommal tesztelték a földön és már cirka 2000 alkalommal indították be a világűrben, eddig hasonló problémával mégse találkoztak. Csakhogy a Szojuz-32 pontosan ugyan ilyen hajtóművel bírt – a kétség ott bujkált, hogy mi van, ha annak a hajtóműve is ugyanígy meghibásodhat? A Szaljut-6 lakói számára hirtelen egy kérdéses megbízhatóságú Szojuz űrhajó jelentette az egyetlen lehetőséget a visszatérésre, és az űrprogram vezetői bármi áron el akarták kerülni az újabb katasztrófa lehetőségét. A következő Interkozmosz indítást, amit június 5-ére terveztek (a magyar Farkas Bertalannal a fedélzetén) elhalasztották, és vész-forgatókönyvet léptettek életbe. Ha bármilyen veszélyhelyzet lépne fel az űrállomáson, Ljahov és Rjumin a Szojuz-32-vel próbál meg visszatérni. Eközben teljes erőbedobással a hajtóműrendszer javításán dolgoztak, amelyet beépítenek a következő indításra kész Szojuzba.


Egy Progressz teherűrhajóról készült fotó

A Szaljut-6 fedélzetén a munkafolyamatokat ez nem érintette – a két űrhajós még a látogató űrhajósokkal közösen tervezett feladatokat is végrehajtotta, hiszen a kísérletek elemeit a Progressz-5 vitte fel számukra. Ezek közé tartozott a cink kristályokon növő apró 'szőrök' (angolul metal whiskers) vizsgálata, illetve multi-spektrális felvételek készítése a légkörről. Május elsején öt napos "szabadságot" kaptak, amit pihenéssel, olvasással, a családtagjaikkal folytatott videóhívásokkal és persze leginkább a Földben való gyönyörködéssel töltöttek el. A Progressz-6 1979. május 13-án indult a világűrbe, és az ellátmány mellett hajtóanyagot vitt magával, illetve annak hajtóműveivel emelték meg a Szaljut-6 pályáját május 22-én, és végül június 8-án lecsatlakozva visszatért a légkörbe.

1979. június 6-án indult a világűrbe a módosított hajtóművel ellátott Szojuz-34 – csakhogy senki sem volt a fedélzetén. Az űrállomáshoz automatikusan bedokkolt, és innentől ez volt a legénység "hivatalos" űrhajója, amely mellékesen mintegy 200 kg-nyi ellátmányt is hozott a fedélzetén. A Szojuz-32 átvedlett visszatérő kapszulává, a Progressz minden alkalommal elégett a légkörben, így a kísérletek eredményeit csak a Szojuz tudta visszahozni a földre, viszont abba csak mintegy 50 kg-nyi hasznos terhet lehetett a két űrhajóson kívül bepakolni. A mérnökök éltek a lehetőséggel, és arra kérték Ljahovot és Rjumint, hogy a kevésbé fontosnak tartott (így pedig eddig vissza nem hozott) kísérleti eredményeken túl néhány tönkrement fedélzeti rendszert is pakoljanak be a kapszulába, hogy majd megvizsgálhassák, mi miatt mehetett tönkre. A Szojuz-32 lekapcsolódott, majd a földi irányítás vezényletével automatikusan visszatért a Földre június 13-án.


A Szaljut-6-ról és a KRT-10 rádióteleszkóp kinyitott állapotáról készült rajz

Persze a Szojuz-34 most az űrállomás "rossz" végén volt, így június 14-én ismét végrehajtottak egy "űrállomásforgató" átdokkolást, majd június 30-án a Progressz-7 dokkolt be a hátsó kapuhoz. Összesen 1230 kg-nyi ellátmányt hozott, élelmiszert, növényeket, leveleket és egy összehajtogatott, 10 méteres rádióteleszkópot, a KRT-10-et (~ Kozmikus Rádió-Teleszkóp 10 m), amely a dokkolóportra csatlakozott rá. Miután a legénység kipakolt a teherűrhajóból, a Progressz levált, és biztonságos távolságból külső megfigyelőposzttá változott: egy TV kamerán át homályos képet továbbított a földi irányítás és az űrállomás számára, hogy az antenna kinyitását közvetítse. Miután Rjumin aktiválta az antennát, a mindössze fél méteres antenna lassan kinyílt, mint egy virág, és a Szaljut-6 a világ első űr-rádióteleszkópjának az otthona is lett egyben. Júliusban a személyzet főleg a KRT-10 rádió-űrteleszkóppal és a korábban fedélzetre hozott új gamma-űrteleszkóppal végzett csillagászati megfigyeléseket.


A KRT-10-ről a Progressz-7 által készített felvétel

Augusztus 9-én parancsot adtak a KRT-10 leválasztására – csakhogy az antenna beleakadt a hátsó dokkoló céljelzőjébe, amit a dokkoláskor vizuális helymeghatározáshoz használhattak. A beakadt antenna viszont megakadályozta, hogy a hátsó dokkolóportra most bárki is csatlakozzon, és félő volt, hogy az űrállomás hajtóműveit beindítva esetleg elkezd belengeni, amivel kárt tehet az űrállomás felszínén elhelyezett antennákban és rendszerekben. Az űrállomás pozicionáló hajtóműveivel megpróbálták "lerázni" a céljelző tartójáról, ám ez nem járt sikerrel. A helyzetre több válasz is lehetséges volt, a legegyszerűbb, ha a személyzet elhagyja a Szaljut-6-ot, később Valerij Rjumin úgy nyilatkozott, hogy az űrállomás elsődleges feladatait már mind ellátta, így felesleges kockázatvállalásnak is tekinthető a további kísérletezés. Végül a földi irányítás és a személyzet mégis úgy döntött, hogy egy űrsétával megpróbálják az antennát kézzel kiszabadítani és ellökni az űrállomástól. Először a kísérletek eredményeit és a személyes holmijukat bepakolták a Szojuz-34-be, hogy ha szükséges, egyből el tudják hagyni az űrállomást, majd augusztus 15-én a két űrhajós űrsétára indult.

Az 1 óra 23 perces űrséta bővelkedett eseményekben, először Rjumin Orlan-D űrruhájának tartalék keringtető ventilátora megállt, mivel a vezérlő elektronikát nedvesség érte (később az Orlan űrruhákban az elektronikát szigeteléssel látták el, hogy hasonló ne fordulhasson elő többet). Mindkét űrhajós tisztában volt a veszélyekkel – Rjumin pulzusa 130 körül volt, mikor kilépett a zsilipből. Hamarosan viszont a Föld árnyékos oldalára kerültek, ráadásul ekkor rádiókapcsolat sem volt a földi irányítással, így Rjumin az űrállomás mellett, az egyik kapaszkodón lógva, míg Ljahov a zsilipben lebegve várta, hogy a Nap újra felkeljen, ami fél órával később következett be.


Festmény arról, ahogy a KRT-10 antennát eltávolította a legénység a Szaljut-6-ról

A napfény megérkezése után Rjumin lassan az űrállomás vége felé araszolt, Ljahov pedig óvatosan követte, időről időre kioldva társa rögzítő kötelét, hogy tovább haladhasson, és újra rögzíthesse magát. Ahogy odaért az KRT-10 antennához, egy beltérben használatos drótvágóval egyenként elvágta annak 1 mm-es szálait, de minden egyes vágásnál az antenna belengett, néha veszélyesen közel az űrhajóshoz. Ljahov hátul maradva közvetítette, hogy az antenna merre mozog, és a kezében tartotta Rjumin rögzítőkábelét, hogy vész esetén egyből visszaránthassa. Végül az utolsó beakadt kábel elvágása után az antennát egy finom mozdulattal ellökték az állomástól. Ekkor ismét nem volt rádiókapcsolat, de közben az űrhajósok visszaindultak a zsilip felé. Amikor végre a kommunikáció helyreállt, a földi irányítás el sem akarta hinni, hogy máris végeztek a feladattal. A két űrhajós még összegyűjtötte a zsilipajtó melletti kísérleti tároló kazettákat, amelyben a világűr hatásait vizsgálták különféle anyagokra, majd bezárták a zsilipajtót, és visszaállították a légkört. A szkafanderek levétele közben vette észre Rjumin, hogy űrruhájának külsején egy kis lyuk éktelenkedik - feltehetően a KRT-10 egyik drótja sértette meg.


Rjumin és Ljahov közvetlenül a visszatérésük után

Augusztus 19-én a legénység beszállt a Szojuz-34-be, majd visszatértek a földre. Több, mint 175 napot töltöttek a világűrben, bőven megdöntöttek minden korábbi rekordot, ám ennek hatása jelentős volt – az űrhajósokat a kapszulát felborítva, egy hevenyészett csúszdán húzták ki a mentőcsapat emberei. Mikor a kapszula mellett székekre ültették őket, és egy csokor virágot nyomtak a kezükbe, úgy érezték, mintha "egy tonna téglát" kellene megtartaniuk. A felépülésük nagyságrendekkel tovább tartott, mint a korábbi utaknál: hónapokig tartott a teljes felépülésük. A Szojuz-33 esetében pedig abból a szempontból is speciális lett Rjumin és Ljahov küldetése, hogy ők a 175 nap alatt nem találkoztak személyesen más emberrel – egy látogató személyzet sem dokkolt ugyanis (az első ugye a bolgár Ivanov és Rukavisnyikov, a második a magyar Farkas Bertalan és Valerij Kubaszov lett volna). A háttérben pedig már dolgoztak a tökéletesített Szojuz-T űrhajón, valamint az állomás bővítésén – de erről majd a következő részben.

Folytatása következik....


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése